Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/18197
Citar este ítem

Title: Competencia para el diseño y la ejecución del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Universidad Técnica del Norte de Ecuador
metadata.dc.title.en: Competence for the design and execution of the teaching learning process at the Faculty of Administrative and Economic Sciences, Technical University of Northern Ecuador
Authors: Abreu Valdivia, Omar
Rhea González, Bertha Soraya
Arciniegas Romero, María Gabriela
Guevara López, Sandra Mercedes
metadata.dc.contributor.orcid: https://orcid.org/0000-0002-7998-2654
https://orcid.org/0000-0002-0745-3542
https://orcid.org/0000-0002-9861-8524
https://orcid.org/0000-0002-3938-3075
metadata.dc.type: Article
Keywords: HABILIDAD;ENSEÑANZA;PROCESO DE APRENDIZAJE;EJECUCIÓN DE PROYECTO
metadata.dc.subject.en: SKILL;TEACHING;LEARNING PROCESS;PROJECT EXECUTION
Issue Date: 9-Dec-2025
metadata.dc.date.created: 12-Aug-2020
Publisher: Formación Universitaria
Abstract: En este artículo se presentan los resultados del sistema de capacitación para el desarrollo de la competencia para el diseño y la ejecución del proceso de enseñanza-aprendizaje en los docentes de la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas (FACAE) de la Universidad Técnica del Norte (UTN) de Ecuador. En la investigación se utilizaron métodos, técnicas e instrumentos como el Kuder Richardson- 20, el Alfa de Cronbach, el histórico, la observación, la entrevista, la encuesta, la revisión documental, el estadístico, el análisis, la síntesis, el lógico, el sistémico y el hermenéutico. Entre los resultados destacan la sistematización de referentes relacionados con la competencia para el diseño y la ejecución del proceso de enseñanza aprendizaje y la demostración de que la competencia para el diseño y la ejecución del proceso de enseñanza aprendizaje está asociada directamente a las fases más importantes de la clase: la preparación previa, la introducción, el desarrollo y las conclusiones.
metadata.dc.description.abstract-en: This article presents the results of the training system in the development of the competence for the design and execution of the teaching-learning process in the teachers of the Faculty of Administrative and Economic Sciences of the North Technical University (UTN) from Ecuador. The research methods include the following: Kuder Richardson-20, Cronbach's Alpha, historical data, observational data, interviews, surveys, documentary reviews, statistical analyses, synthesis, logical, and systemic and hermeneutic tools. Result highlights include the systematization of references related to competence for the design and execution of the teaching-learning process and demonstration that the competence for the design and execution of the teaching-learning process is associated directly to the most import phases of the class: preparation, introduction, development, and conclusions.
URI: https://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/18197
metadata.dc.identifier.doi: https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v13n4/0718-5006-formuniv-13-04-153.pdf
ISSN: 0718-5006
metadata.dc.coverage: Ibarra. Ecuador
metadata.dc.description.degree: N/A
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons